Nobel lördag

En lördag fylld av bilder och dofter, av ord, av kvinnors mod. Färgstarkt Afrika och lågmäld poesi. Nejlikor och stjärnanis, tjära och tazetter, stearin och apelsin.

Konstnären vars målningar jag fotade i förmiddags för ett vernissagekort reciterade Tranströmer så mina ögon tårades där i bilen:

Våren ligger öde.
Det sammetsmörka diket
krälar vid min sida
utan spegelbilder.

Det enda som lyser
är gula blommor.

Jag bärs i min skugga
som en fiol
i sin svarta låda.

Det enda jag vill säga
glimmar utom räckhåll
som silvret
hos pantlånaren.

 

2 comments on “Nobel lördag

  1. Tranströmervän skriver:

    Åh, vad fint arrangerad bild !
    Tranströmer berör ju som ingen annan!

    Hoppas din Nobledag på hemmaplan var festlig.
    Roligt att du har fotouppdrag!

Kommentera

