Familjealbumet

Jag sitter och försöker redigera några bilder jag fotograferat av ur mammas fotoalbum. Alla är bleknade färgbilder där man knappt ser personerna längre. Ingen lätt uppgift att försöka trolla fram dem igen.

Men så finns morfars svartvita bilder, och de är av betydligt bättre kvalitet. Han var en ivrig amatörfotograf och dokumenterade det mesta som kom i hans väg under många decennier. Jag har hela hans negativsamling och kopierade själv några av hans bästa bilder i mörkrum på åttiotalet.

Den här bilden hör till hans äldsta. Den är tagen i början av 1920-talet, då han och min mormor var nykära. Hon sitter längst till höger närmast kameran i en lätt nonchalant pose med armen på bordet. Runt henne sitter mamma, pappa och tre av hennes åtta syskon.
Morfars bilder är en av mina stora skatter. Jag fick aldrig träffa honom, men när jag var barn sa alltid släkten att vi skulle tyckt så mycket om varandra. Jag tror dem. Är det från honom jag fick min fotografi-gen tro?

6 comments on “Familjealbumet

  1. bastuba skriver:

    Fotografi-genen innebär oftast att man är road och intresserad av att iaktta. Förmågan att se det unika i det vardagliga. Den förmågan har du!

  2. nyfiken skriver:

    Svartvita foton är modellen!
    Hur blekt var originalet jämfört med din bearbetning? Som det ser ut nu så är det ju riktigt acceptabelt – ser ut som en dåtida retuchering.

    • CS skriver:

      Det var inte så dåligt. Gamla svartvita bilder ändrar sig inte särskilt mycket med tiden. Jag ökade nog bara kontrasten lite på den här så att svärtan framträder mer. De sentida färgbilderna däremot krävde en trollkarl för att bli dugliga. Och det är inte jag…

  3. Ann-Kristin Thorstensson skriver:

    När jag såg fotot på din mormor , trodde jag det först var mor Brita….

Kommentera

