Nu börjar det

ett

.

Äntligen. Advent! Ljus i mörkret och pappersstjärnor och årets bästa musik! Jag hävdar med allt större bestämdhet för varje år att det lönar sig att vänta och längta. När alla andra tjuvstartar bara för att det är mörkt och ruggigt spar jag envetet på godsakerna tills det är dags. Följaktligen har jag idag, förutom njutningen av tända stakar i fönstren, fått en underbar överdos av Adeste fideles, Cantique de Noël och Dotter Sion i alla tänkbara versioner. Allt från hetsig Pavarotti via überekvilibristisk Whitney Houston till beslöjad Dionne Warwick. Och en jädrans massa gosskörer. Dagens skojigaste fynd, om än inte det mest njutbara, var nog the Klezmonauts med Oy to the world, julmusik i klezmertappning med gråtande klarinetter och chutzpah.

En liten promenad har jag också vågat mig på. Sist jag var ute, i tisdags, regnade det och sen dess har det regnat och senare snöat oavbrutet. Idag, när ryggskottet gett med sig såpass att jag kunde stappla runt udden, var det en helt ny värld därute. Snö, sol och gnister! Myckt vackert.

Hoppas ni också haft en fin första advent.

.

2 comments on “Nu börjar det

  1. frågvis skriver:

    Finns den öppna spisen med den näpna ljusstaken hemma hos dig eller hos nån kompis?

    (Såg nog att bloggen fått adventsfärg ock – fint!)

  2. CS skriver:

    Tack! Ja, ett tag får det vara såhär färgglatt. Och lilla staken i ugnen finns på Skansen…

Kommentera

