Rapport från ett badrum

DSCF0870

.

Så. Nu är äntligen badrummet också klart. Egentligen inte alldeles riktigt, men jag låtsas inte om det. Det ser färdigt ut. Och renare och prydligare än det är nu kommer det aldrig mer att bli, så det är dags för fotodokumentation!
För den som händelsevis är helt ointresserad av badrum, gammalt jox och hur det ser ut hemma hos mig, var god scrolla ner till nästa inlägg. För nu kommer måååånga bilder från ett enda litet rum!

.

DSCF0833

.

Det ska ju vara levande ljus vid badrumsvisningar har jag förstått, så jag vill ju inte vara sämre. Dock är doftljus bland det värsta jag vet, så även allergiker kan fortsätta kika in på bloggen utan oro.

.

DSCF0836

.

Eftersom rör under tvättställ inte är så vackra klippte jag bilden mitt i den snygga toastolen, som är en Ifö extra hög. Vardagslyx för oss som är långa! Spegelskåpet som är nytt men trots det skevt (tur man tycker sånt är charmigt) kommer från Indiska. Lampan hter Blomberg och tillverkas av Karlskrona lampfabrik.

.

DSCF0837.

En närbild på lampan. Naturligtvis får förfädren vara med även i det nyaste. Har man ingen kakelugn de kan få bo i som i Mumindalen så får det duga med badrummet. Här har de fått en hedersplats – fast egentligen döljer de en elektrisk låda som inte är så vacker.

.

DSCF0849

.

De små krokarna är från Indiska men jag köpte mina på Stadsmissionen för 10 kr styck. Har funderat länge på var jag ska ha dem men nu fick de sin plats.

.

DSCF0830

.

Den här sortens gamla runda bord som kommer i byggsats på två delar är väldigt praktiska. Särskilt när man bara vill använda ena halvan. Mitt är lite maskätet och allmänt åtgånget, men vad gör det. Att ha ett litet bord i badrummet är nåt jag verkligen gillar. Jag väljer det alla gånger framför tvättpelare! Åtminstone så länge jag bor med tvättstuga på gården…

.

DSCF0854.

Garderoben som förra lägenhetsinnehavarna lämnade i arv fick vara kvar. Framför allt för att den är så praktisk, den sväljer massor. Och man kan utan dåligt samvete skruva fast andra praktiska grejer på den. T ex toarullehållaren som plötsligt inte kunde hänga på sin gamla plats eftersom det skulle perforera elkabeln till golvvärmen…

.

DSCF0858

.

Det här måste vara den bästa av toarullehållare. Alla nya tjusiga flepiga anordningar som säljs för dyra slantar kräver ju ofta tvåhandsgrepp och ändå får man inte av papperet utan halva rullen hamnar på golvet. Jag gillar ettryckshållare av den gamla hederliga modellen. Blingblinget får man ha bredvid i stället!

.

DSCF0846

.

Jag ville ha en lång mörk trähylla med träkonsoler ovanför bordet. Det hittade jag inte. I stället blev det två mindre hyllor (superbilligt på Indiska, de ville bli av med dem) med metallkonsoler som jag först tänkte byta ut. Men så insåg jag det fiffiga med de där krullorna. Man kan hänga saker i dem.

.

DSCF0844.

T ex en stjärna såhär i adventstid. Med värmeljus i, så den kastar vackra skuggor på väggarna.

.

DSCF0848.

En kandelaber är väl aldrig fel? Denna hittade jag urbilligt på nån loppis för länge sen, den saknar en arm och är därför perfekt att ställa intill väggen. Platsbesparande! Borde sättas i produktion för compact living.

Mormors kattiga solbrillor från femtiotalet är sedan länge hemma på staken.

.

DSCF0832.

Nu till själva huvudpjäsen. Det är ju ändå ett BADrum. Här i mysbelysning som aldrig skulle funka för verklig användning. Jag lade krutet på väggen och inte på badkaret. Golvplattorna fick fortsätta upp på väggen, som flyttades fram en bit för att kunna rymma en nisch. Badkaret är Svedbergs enklaste och rakaste med halvfront så man vet om det gömmer sig spindlar och gamla tvålar under karet. Är det nåt jag avskyr med badkar så är det helfront. Omöjligt att hålla rent under.

.

DSCF0863

.

Nischen kläddes med ett avlångt kakel (12 x 50 cm) med mosaikmönster som jag förälskade mig handlöst i. Det var väldigt långt ifrån det jag från början hade tänkt mig, men nu är jag jättenöjd. Som ett smycke i väggen. Och det blänker lite diskret i silverdekoren, särskilt i skenet från de levande ljusen.
Badkulorna ligger i en skål från IKEA, just nu på rea.

.

DSCF0828

.

En kär detalj som jag äntligen fått användning för: En gigantisk tvålkopp från tjugotalet, för mig förknippad med särskilda minnen och människor. Nu får den härbärgera en pimpsten och jag tycker det blev väldigt fint.

.

DSCF0845

.

En annan halvknasig detalj från samma hus som tvålkoppen fast av senare datum: En uppfällbar snäcka i plast. Vad kan man ha i den? Nå, det löser sig nog. För mig räcker det med att den är rolig.

.

DSCF0838

.

Apropå tvålkopp fann jag på nätet en modern variant av något jag alltid varit förtjust i. Min mormors syster hade en tvålmagnet i porslin och som barn var jag fascinerad över den svävande tvålen. Nu uppskattar jag mest att slippa ha en kladdig tvålkopp och en tvål som liksom rinner bort i onödan. Här hänger den fint och torkar snabbt. Fiffigt, eller hur?

.

DSCF0860.

Så. Det var väl det hele. Vi går ut igen genom dörren som pryds av gamla rejäla mässingskrokar. Nytt och gammalt, alltid tillsammans. Det är då det blir som jag vill ha det. Nu går jag in igen och njuter av mitt nya fina rum!

Ett särskilt tack till Mrs Universum som redan för länge sedan gav av sin tid och sina synpunkter, de hjälpte mig ordentligt i processen! Den som är minsta road av praktisk byggnadsvård och levande svensk kulturhistoria rekommenderas att kika in på hennes fina blogg!

.

PS Bilder från den nyrenoverade gästtoan/duschen finns här.

 

.

10 comments on “Rapport från ett badrum

  1. Mira skriver:

    Åh, så fint du fått det!

  2. bastuba skriver:

    I vinjettbilden finns en drake, salamander, varan, ödla eller? Saknar närbild och närmare information om denna fantastiska inredningsdetalj i ett rum som blivit ett smycke.

    • CS skriver:

      Det är en elasmosaurus, en svanödla, minne från min tid på dinasaurieutställningen. Har alltid tyckt den är så vackert kurbitsmålad. Och nu är klart den ska få vara nära sitt rätta element, vattnet!
      Du kan alltid klicka på bilderna och få upp dem i storlek.

  3. också badglad skriver:

    Åh, så mycket fina och smakfulla detaljer, det har verkligen blivit flott – grattis! (Fattas annat med din känsla för inredning.)

    Nu kan du känna dig som en riktig spa-gäst, varje gång du äntrar ditt eget badrum.

  4. Amiechan skriver:

    Vad fint det du har gjort det!😀

  5. MrsUniversum skriver:

    Trevligt och ombonat blev ditt mini-spa. Där stannar man gärna länge, tur det inte är offentligt för då skulle kön utanför bli oändlig🙂 Förtjänsten är helt och hållet din till att det blev så fint.

Kommentera

