Tre höstiga

DSC_1267

.

Det var en fantastisk brittsommardag idag och K och jag tog en tur ut i det gulröda med våra kameror. Vad gott det är att ha en fotokompis att strosa runt med! En som är lika långsam som man själv, och som också ska testa alla motiv…

.

DSC_1304

.

Solen värmde skönt. Man får ta vara på de här vackra hösthelgerna, de brukar inte vara så många…

.

DSC_1284.

Det här var väl en riktig höstbil, eller hur?

.

Min utrustning

DSC_0333.

Jag har bytt ut det mesta av min kamerautrustning. Jag tänkte fotografera av den för att ha till försäkringsbolaget om något (Gud förbjude!) skulle hända, och då kan jag ju lika gärna visa den här.  Jag har sålt mina båda gamla kamerahus, D90 och D200 och investerat i en flång ny modell, D7100.

.

DSC_0336.

Ett antal objektiv har också sålts och köpts på Blocket. Jag behöll min fina Nikkor 35 mm f1:8, som är ljusstark och riktigt bra. En rolig och vass begagnad vidvinkelglugg,  Nikkor 10-24 mm f3,5-4,5, hittade jag för avhämtning hos en kille på Söder. Han hade fotat mycket i Toscana med den, det kändes ju kul!

.

DSC_0342.

Mitt senaste fynd, ett begagnat superfint zoomobjektiv Nikkor 17-55 med bländare 2,8 rakt igenom. Det är tungt men värt bördan. Sedan mitt gamla Sigma macro 70 mm f2:8 för att krypa in i blommor med. Länge sen jag gjorde det nu… Och till sist ett Tamron normalzoom 28-75 mm f2.8, som jag är på väg att sälja eftersom det kanske känns lite överflödigt i samlingen.

.

DSC_0337.

En Fujifilm XF1 är min bästa kompis när ryggen vägrar bära storkameran, perfekt att ha i fickan och duktig på att fånga mörka interiörer, t ex italienska kyrkor!

.

DSC_1311.

Think Tank gör rejäla kameraväskor som ibland inte ser ut som kameraväskor.  Jag föll för denna, Retrospective 5, och försäljningen av min sällan använda fisheyeglugg gav mig råd att köpa  den.

Om man blir riktigt biten av fotografering kan man i princip skaffa hur mycket prylar som helst. Ekonomin sätter oftast stopp långt före idéerna och lusten.  Fast nu känner jag att jag är väldigt nöjd på ett bra tag. Förutom ovanstående äger jag ett Manfrotto lättviktsstativ som är värt sin lilla vikt i guld, samt en blixt som jag aldrig använder.

Att bygga upp sin fotoutrustning måste få ta tid. Vad man behöver och tycker om är så individuellt. Att köpa begagnade grejer och kunna pröva sig fram till vad man gillar till en låg kostnad är en bra idé. Sen kan man skala bort, sälja av och vässa till sin samling efter hand. Som jag haft den stora lyckan att kunna göra nu 🙂

.